Dali x Hitchcock

La psychanalyse et la pensée Freudienne ont joui d’une certaine popularité à Hollywood durant les années 1940. La Maison du Dr Edwardes d’Alfred Hitchcock (1945) fut le premier long-métrage à se pencher sur le sujet. Le thriller romantique œdipien, qui met à l’honneur Ingrid Bergman et Gregory Peck, se déroule dans un hôpital psychiatrique et contient une célèbre scène de rêve conçue par le peintre Salvador Dalí. Référence flagrante à Un chien andalou, cette scène montre notamment une paire de ciseaux surdimensionnée couper un oeil peint sur un rideau.

Psychoanalysis and Freudian thought enjoyed a substantial vogue in 1940s Hollywood, and Spellbound (1945) was the first major motion picture to focus on the subject. Nominated for an Academy Award, and starring Ingrid Bergman and Gregory Peck, Hitchcock’s oedipal romantic thriller is set in a psychiatric hospital and famously features a trippy dream sequence designed by Salvador Dalí. In a blatant reference to Un Chien andalou, an oversized pair of scissors cuts through an eye painted on a curtain, heightening the Freudian division between physical and psychic states.

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